Genbrugsasfalt er vejen frem

Profilbillede
Astrid Bruun

Som en af Danmarks grønneste kommuner asfalterer Ringkøbing-Skjern Kommune nu den første vejstrækning med genbrugsasfalt og uden den energitunge opvarmning af asfalten.

Langs Tinghedevej syd for Tarm i den sydøstligste del af Ringkøbing-Skjern Kommune ligger både vejgrøfter og kornmarker forårsgrønne hen.

Og selv om farven er sort, er den asfalt som lige nu lægges på selve Tinghedevej, faktisk også grøn.

En ny teknik, der genanvender den afskrællede asfalt, betyder nemlig, at asfalteringen af den 1 kilometer lange vej er betydelig mere klimavenlig end den typiske asfalteringsproces ved vejarbejde.

Centralt i metoden er produktet skumbitumen, der er et oliebaseret produkt, som populært sagt virker som både klister og elastik. I asfalteringen blandes skumbitumen med den affræsede asfalt, grusfiller og vand til Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM), der lægges ned på vejen igen i samme arbejdsgang.

Dermed asfalterer man kort sagt i takt med, at vejen fræses op.

"Vi sparer CO-2 på, at vi ikke skal transportere ny asfalt hertil. Vi sparer rigtig meget CO-2 på, at asfalten ikke skal opvarmes, som man normalt gør; det kræver rigtig meget energi. Og vi sparer ressourcer, fordi vi genbruger den asfalt, der allerede ligger på vejen", forklarer Bent W. Sørensen, formand i Ringkøbing-Skjern Kommunes Vej og Park-afdeling.

Han har arbejdet med asfalt og asfaltering i 30 år, elsker lugten af varm tjære og har gennem årene set, hvordan de stadigt større, tungere og bredere lastbiler og landbrugsmaskiner slider på vejene i kommunen.

"Det er en anelse dyrere at få lagt asfalt på den her måde, for i stedet for de sædvanlige 5-7 cm får vi en belægning på 15 cm. Men klimaet vinder, for på CO2-regnskabet er det væsentligt billigere", fortæller han og tilføjer:

"Hvis resultatet viser sig at være ligeså godt, så vil vi da bruge den her teknik i det omfang det kan lade sig gøre."

Den er ifølge Bent W. Sørensen specielt velegnet, når man udover ny belægning også skal sideudvide vejen.

I løbet af dagen bliver Tinghedevej nemlig både asfalteret og udvidet fra 4,20 meter til 5,50 meter.

Det er asfalteringsfirmaet Arkil, der i stedet for det sædvanlige asfalteringsvogntog arbejder med én stor maskine på den smalle Tinghedevej - og i en arbejdsproces, der også for garvede asfaltarbejdere er lidt ny og spændende:

"Vi har arbejdet med metoden her siden 2019, så det er relativt nyt. Og selv om vi har asfalteret med skumbitumen flere steder i landet, venter mange kommuner lige og ser tiden an, før de tør løbe an med metoden", fortæller salgs- og entrepriseleder hos Arkil, Charlotte Nyeng.

Hun tilføjer, at hun derfor er glad for samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Kommune.

Her bekræfter formand Bent W. Sørensen, at kommunen gerne vil være med til at tænke nyt - ikke mindst, når det kan gavne klimaet.

Han forventer dog ikke, at kommunen her og nu vil benytte BSM-metoden på alle vejstrækninger, simpelthen fordi det ikke på alle strækninger kan svare sig eller kan lade sig gøre at fræse den gamle asfalt af, før der lægges ny belægning.

"Asfaltbranchen kan godt på flere måder være lidt tung, så vi er glade for at understøtte den klimanytænkning, der er", siger han og understreger, "at eventuelle fejl eller skrøbeligheder ved vejbelægninger oftest først viser sig efter lang tids slid og f.eks. hårdt vintervejr"

"Det, vi kommer til at kigge efter her på Tinghedevej, er sideudvidelsen og om der opstår revner, der hvor vejens sider oprindeligt lå. Fordi vejen fører ned til en grusgrav kører her rigtig megen tung trafik, så belægningen skal kunne holde til det", forklarer Bent W. Sørensen og tilføjer:

"Men det tror jeg også på, at den kan."

Kilde: Redaktionen
Flere artikler